lørdag den 26. januar 2013

Skak kage

 
Dette er den første "Store" festkage, jeg har lavet - en two tier kage med mandelbunde (fra en gammel Amokogebog) og daimfyld. Det var i anledning af min fars 49 års fødselsdag, da han lidt tid forinden havde set/smagt en mindre kage, jeg havde forsøgt mig med, og så syntes det kunne være sjovt at have en fin kage til sin fødselsdag. Jeg havde helt frie hænder med hensyn til pynten, så jeg valgte at følge et skak tema - da min far er glad for skak og giver mig prygl i det engang i mellem ;)
 
Frem for at købe fordant, så foretrækker jeg at lave min egen og intil videre har det været lidt på gefühl. Både roser og skakbrikker er lavet i fondant lidt i forvejen, så det kunne tørre, inden jeg anrettede dem på kagen. Tidligere har nogen spurgt mig, hvordan jeg får fondanten så sort som her: svaret er ret simpelt - jeg "maler" pasta farve på, frem for at blande det i fondanten. Til de røde roser har jeg blandet rød pasta farve i fondanten, da den røde farve ikke er så svær at opnå, men til de sorte ting synes jeg simpelthen det kræver for meget farve, at få den mørke tone. Derfor vælger jeg at pensle farven på i overfladen og så lade det tørre :)
 
Hvor meget kage, der skal til x antal personer, er noget jeg stadig finder svært - denne kage skulle brødføde omkring 10 mennesker (vil lige sige til mit eget forsvar, at vi først antog, der ville være 15 mennesker samlet), så der endte selvfølgelig med at være alt for meget. Alle fik både et stykke kage om eftermiddagen og igen til aftenskaffen, så der var nok nærmere kage til 20 mennesker. Men hellere for meget end for lidt, det har altid været mit motto :)
 
Selv om kagen ikke fik helt så skarpe kanter, som jeg have ønsket mig, og fondanten drillede lidt, så er jeg godt tilfreds med det endelige resultat. Og far blev rigtig glad for den, hvilket jo er det vigtigste =D
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar