søndag den 27. januar 2013

Nytårskagen 2012


Efter man har kastet sig ud i at lave finere kager end dem i bradepander, så får men meget nemt lov til at være den, der skal stå for desserten ;) Her til nytårsaften stod jeg for dessert-delen af menuen, og det lå ligesom mellem linierne, at det skulle være en kage - men hey, enhver anledning til at lave en kage modtages med kyshånd ;) Man er jo nødt til at have nogen til at spise de kager, man bager.

Både fyld og bunde var forsøg fra min side - det var første gang jeg lavede chokolade ganache, og opfandt min egen opskrift på kokosbunde (opskrift kommer). Den fik gode anmeldelser af de andre til vores lille middagsselskab, så det var dejligt :)

Jeg kan ikke sige andet, end at jeg ofte maler farven på min fondant - endnu engang har jeg malet det sorte på med pastafarve, for at få den rigtige sorte tone. I mit hoved er det mere logisk at gøre det på denne måde, frem for at blande farven direkte i fondanten, da der så ville skulle bruges en større mængde farve. Når man tænker over det, så er det også kun forståeligt, for fondanten består af hvide marsmallows og flormelis.
Pynten består af fondant tal arrangeret som et ur og penslet med guld madfarve. Rundt kanten ligger et snoet bånd af fondant, samlet med en sløjfe, også i guld. For at give lidt nytårsstemning, så dryssede jeg spiseligt glimmer på toppen af kagen.

Jeg finder stor underholdningsværdi i noget af det tilbehør, man kan købe til at lave kager med - deriblandt spiseligt glimmer. Det ligner almindeligt hobbyglimmer, men det er det åbenbart ikke, for på skildtet står der "spiseligt". Når man så læser instruktionerne, står der at man skal bruge det på områder, hvor det let kan børstes af, inden indtagelse. Men på billederne vises det på toppen af cupcakes, hvor det ser ud til at sidde fast i glasuren... Så hvor er det helt præcist, de mener man skal bruge det? Men vi kan alle sove trygt om natten alligevel, for på pakken står der nederst: "Er dog ikke skadeligt ved indtagelse" ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar