søndag den 27. januar 2013

Julestrømpe kage

 
 
I december fik jeg ideen at lave en kage med form som en julestrømpe - det passede sig ligesom til årstiden ^^ Formen opnåede jeg ved at bage rektangulære bunde og så skære lidt af langsiden, som så kunne lægges til nede ved "foden" - for at give formen et blødere og mere sokke-agtigt udseende, rundede jeg kanterne af,  inden jeg lagde kagen sammen og betrak med fondant.
 
Kagen består af tre lyse bunde og to lag af det vil kalde julefyld, chokolade med appelsin. Det var et simpelt forsøg med at kombinere pisket fløde med flormelis/kakao, og et lag appelsinmarmelade. Smagen var fin men ikke helt så kraftig, som jeg ville have det, så den opskrift skal der arbejdes videre på ;)
 
Overtrækket er igen hvid fondant, som jeg penslede med rød pastafarve - mønsteret er så opnået ved at lade noget være hvidt. Pluskanten er sprøjtede stjerner af hvid royal icing. De små kagemænd ved siden af, er hvid chokolade med rice crispeys, som jeg har hældt i en silicone form.
 
Søndag er ofte kage-dag i min lejighed, og da jeg tit spiser søndagsmiddag hos min far, så nyder han og min stedmor godt af mine eksperimenter :) En fast kommentar er, at jeg laver alt for store kager, til for få mennesker - men man er vel jyde ;) Hellere for meget kage end for lidt - så er der også et stykke til fars madpakke <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar