tirsdag den 29. januar 2013

Drage Kagen

                                                                                          

Her er min nyligste fondant kage - jeg kalder den "Dragen" :) Dens udvikling er lidt en pudsig historie, for det var slet ikke meningen, at den skulle se sådan nu - min ide var først at lave en gameboy kage.

Selve bundene er med den lette opskrift, jeg plejer at bruge (opskrifter kommer op), og bagt enkeltvist i en lav rektangulær form på 23x14cm. Som regel bliver den endelige kage lidt mindre end selve formen, idet jeg plejer at skære "skorperne" fra. Denne gang have jeg dog været lidt for rundthåndet med dejen, så bundene blev lige til den tykke side, til at egne sig som gameboy-kage ;)

De tre bunde blev lagt sammen med et lag hindbærmousse og et lag mørk chokolade ganache (ganachen sneg sig lidt ud på siden for mig, så laget er altså ikke så tykt, som det ser ud ;) ) Fordi bundene blev lidt tykkere, end jeg havde tænkt i mit hovede, så var fyldet også nødt til at fylde lidt ekstra - det skal jo følges af ;) Derfor blev kagen lige til den høje side og ville derfor have set helt fjollet ud som gameboy. Men jeg havde tid til at finde på et andet udseende til kagen, fordi jeg altid lægger kager sammen dagen inden, de skal spises, så de kan nå at slå sig og blive rigtig lækre :)
                                                
Mens kagen stod på køl, lavede jeg smørcremen, der retter kagen af og gør, at fondanten kan hænge ved. At lave kager med lige sider og skarpe kanter er rigtig svært, og jeg bøvler stadig - men det går da fremad :) Efter kagen er smurt op, så skal den på køl lidt igen, og der kan man så rulle sin fondant ud. Jeg valgte først at lave fondanten dagen efter, så jeg pakkede kagen ind i husholdningsfilm, da smørcremen havde sat sig.
Om aftenen fandt jeg så på dragetemaet, og gik igang med at lave pynten - advarsel: den slags er tidskrævende ;) Jeg lavede en billedsøgning på google og valgte en drage ud til at ligge på toppen af kagen og et lille tribalmønster til at sidde på siderne. Så lavede jeg royal icing i orange og rød ved hjælp af pasta farver og hædte dem i hver sin sprøjtepose. Det gode ved royal icing er, at det lufttører og bliver så hårdt, at det kan flyttets - hvis man altså ikke har lavet det for tyndt ;) Hvad man gør er, at ligge et stykke plastik eller bagepapir over motivet og følge stregerne, når man sprøjter glasuren ud. Jeg lavede omridset af dragen med rød glasur og fyldte derefter ud med den orange. Det tørrer forholdsvist hurtigt, men hvis man vil være på den sikre side, så kan man lade den stå natten over. Dog aldrig i hverken køleskab eller fryser! for så tørrer det ikke ordentligt op.
 
Morgenen på dagen, hvor kagen skulle bruges (søndagsfrokost hjemme hos mutti), gik jeg så i gang med at lave fondant... det blev der desværre ingen billeder af, for jeg kom ligepludselig i tidsnød - sådan en kage er en værre tidsrøver.. Men jeg lavede en omgang hvid fondant (den jeg har lagt ind under opskrifter), rullede det ud og overtrak kagen. Jeg valgte igen at pensle sort madfarve på bagefter, fordi det giver en bedre farve og sparer lidt på mængden af farve, der skal bruges. Her skal man dog være opmærksom, at farven let smitter af, hvis man rører den. Så placerede jeg dragen på toppen og sprøjtede flammerne på af siderne med den resterende glasur. Ideen med flammer vil jeg arbejde med igen, en dag hvor jeg har mere tid til det endelige finish ;)
 
Kagen smagte dejligt og fik mange thumbs up - både af mutti, brormand, og de medstuderende, der fik små smagprøver af den dagen efter :)                                                                

                                                                      
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar