mandag den 28. januar 2013

Fondant med marshmallows

Der er flere slags fondant; deriblandt marshmallow og glucose fondant, hvor jeg hidtil har arbejdet med den første. Jeg har hørt flere sige, at marshmallow fondant er mere smidigt end den med glucose, så indtil videre holder jeg mig til den.

Noget jeg har bemærket ved de fleste fondant opskrifter er, at de skriver et antal marshmallow, der skal bruges – hertil tænker jeg; er der ikke marshmallows i flere forskellige størrelser? Og jo, det er der ;) Dem jeg har lettest ved at få fat i, er nogle såkaldte gril-marshmallows fra fakta, mens andre bruger dem fra Haribo. Men der er størrelsesforskel på de forskellige mærker, så selve konceptet af at have en opskrift med et antal af marshmallows, der skal bruges i forhold til de andre komponenter, virker for mig ufikst. Jeg har hidtil lavet min fondant på gefühl, men da jeg lavede min nyligste portion, vejede jeg og skrev ned for at kunne give opskriften videre.

Ingredienser:
145 g Marshmallows (i det mærke jeg bruger, er det 25stk)
1 spsk olie
2 spsk vand
500 g flormelis (1 pakke) – her er der også nok til at rulle fondanten ud

Sådan gør jeg:
Marshmallows puttes i en plastikskål, hvorefter olie og vand hældes over. Det hele varmes i microovnen i intervaller af 30sekunder, indtil det er en tyk, smeltet masse – det tager et sted mellem 1 – 1½ minut. Skumfiduserne kan godt se ud til ikke at være smeltede, men faktisk være det efter omrøring.
Herefter rører man gradvist flormelis i, indtil massen har samlet sig til en klump – så vender man den ud på bordet og fortsætter med at ælte flormelis i, indtil fondanten ikke længere er alt for klæbrig. Man skal dog ikke gøre den helt tør, så hellere lidt mindre flormelis. Til denne portion var der nok flormelis tilbage af pakken til også at rulle fondanten ud.
Når fondanten har den ønskede konsistens, så kan den lægges til at hvile i en lufttæt pose – men jeg har som regel ikke tålmodighed til at vente og plejer at rulle den ud med det samme ;)

Denne portion gav 600g færdig fondant – bonusinfo: jeg brugte 225g af denne portion til at overtrække min dragekage, som var 20x12cm.

Farvet fondant:
Hvis man på forhånd ved, at man skal bruge farvet fondant, så synes jeg det er lettere at farve fondanten idet man laver den, frem for bagefter. Jeg tilsætter pasta farve i den smeltede skumfidusmasse og rører det jævnt, inden jeg begynder at tilsætte flormelis. Personligt foretrækker jeg at bruge pastafarverne, frem for de mere flydende frugtfarver, idet de ikke giver nær så kraftige en farve og der skal bruges meget mere af dem.

Hvis man har set mine indlæg med tidligere kager, vil man nok bemærke, at jeg ofte ”maler” med pastafarverne. Det betyder, at jeg i nogle tilfælde vælger at pensle pastafarverne direkte på hvid fondant, som allerede ligge som overtræk på kagen. Det gør jeg som regel med kager, jeg gerne vil have helt sorte, da det er svært at opnå, når man blander sort farve i hvid fondant-masse. Når fondanten naturligt er hvid, vil det logisk set være sværere at opnå dyb sort, og lettere at få pastel grå ;) Det kan lades at gøre, at få en udmærket sort fondant, hvis man er villig til at bruge meget pastafarve, og så synes jeg pensle metoden er lettere, når det bare er en enkelt mindre kage, man vil have sort.

Jeg håber opskriften kan gøre gavn :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar