lørdag den 26. januar 2013

Min allerførste fondant kage - Daim kagen


Her tænker I nok: den ser da lidt lille ud? Jeps, det var den også ;) Det var et af mine første spæde forsøg med at betrække en kage med fondant, lavet fondantblomster og bruge royal icing. Som det fremgår af billedet, gik ingen af delene særlig godt xD For det første er kagen i sig selv ret skæv, fondanten lagde sig så så godt som det var muligt, men min icing var slet ikke tyk nok - den holdt ikke formen af de skaller, jeg havde pipet langs kanten. Mønsteret på kagens sider var et forsøg på at gengive en teknik, jeg havde set på youtube... Men med ret lille succes ;) Tror jeg skal forsøge det igen på et tidspunkt, efter jeg nu har fået lidt mere øvelse med at arbejde med glasuren.

Kagen er dannet af mandelbunde og daimfyld, betrukket med hjemmelavet fondant og pyntet med royal icing. Blomsten er også af fondant, der havde fået lov at tørre i en tom æggebakke for at holde formen og pyntet med spiselige sølvkugler i midten. Skal da ærligt sige, at jeg ikke aner, hvad det er for en slag blomst - men jeg syntes den var pæn, da jeg lavede den ;)

Selv om det er en meget amatør-agtig kage, så er jeg faktisk rigtig glad for den - for den var med til at sætte gang i minekageforsøg. Det var den, der skaffede mig min første bestilling på en stor festkage - nemlig den til min fars fødselsdag :) Denne lille kage lavede jeg til at tage med hjem til ham til søndagsmiddag en helt almindelig søndag, og han synes den var rigtig fin. Derefter spurgte han, om jeg ville lave en større kage til hans fødselsdag :) Det endte med at blive til skak kagen, der kan ses under fondant kager :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar