søndag den 24. februar 2013

Luftige lagkagebunde - uden fedtstof

Denne opskrift på bunde er min klare favorit, når jeg skal lave en sammenlagt kage, der ikke skal have en besynderlig form (som min kamera kage - der brugte jeg er smørkage, der er tungere i konsistensen). Bundene er luftige og lækre og meget nemme at have med at gøre, idet de ikke danner en top, når de bager, som mange andre kager gør det. Man skal dog være opmærksom på, at dejen ikke egner sig til at blive bagt på én gang som en tyk kage - så kan kagen ikke holde sin "luftighed" og synker sammen på midten. Derfor bager jeg altid denne opskrift som enkelte bunde - den rækker til to tykke eller tre tynde i en rund 23 cm form.

Ingredienser:
6 æg
240 g sukker
1½ spsk vand
2 tsk vaniljesukker
180 g mel
1½ knivspids salt
1½ tsk bagepulver

Sæt ovnen på 200°
Pisk æg, sukker, vaniljesukker og vand kraftigt. Det er meget vigtigt, at æggene får pisket så meget luft ind, som muligt. Det kan tage helt op til 15min med røremaskinen, men massen skal være næsten helt hvid.  Sigt mel, salt og bagepulver i æggene og vend det forsigtigt rundt med en dejskraber. Fortsæt kun til der ikke er flere mel-lommer tilbage - vi skal beholde så meget fylde i dejen som muligt.
Hæld dejen op i en form og bag - tykke bunde ca. 20 min. og tynde ca. 10 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar