mandag den 4. februar 2013

Kamera Kagen



Jeg lavede denne kage med min far i tankerne, for han er en fotoentusiast ;) Det er et forsøg på at lave et Canon kamera, men må indrømme at min viden omkring disse apparater er meget begrænset – jeg fandt et billede at gå efter og gjorde mit bedste for at få det til at ligne bare lidt ;)

Det er en simpel kagebund med smør og et fyld af lime Curd rørt op med flødeskum - begge dele kan findes i mine opskrifter ude til venstre :)


Jeg bagte kagen i en form på 30x20cm (det gav en flad kage omkring 3cm høj). Ud af den skar jeg de "byggeklodser", jeg regnede med at skulle bruge lave kagens basale form. Det blev 2 stk 17x7cm, 2 stk 5,5cm diameter cirkler, 2 stk 2,5x4,5cm og et enkelt stykke på 4x7cm.





Næste skridt var at lægge kagen sammen, og skabe den rigtige form at arbejde videre med i fondanten senere. Det var sværere end at ligge en almindelig kage sammen, kom jeg ret hurtigt frem til ;) Herefter kom den på køl, så fyldet kunne sætte sig og blive lidt stivere - så det ikke løber sin vej, når man arbejder videre med kagen.




Mens kagen kølede piskede jeg en omgang smørcreme ("opskrifter - fyld og opsmøring"). Når det en kage med mørke bunde, så tilføjer jeg som regel lidt kakao, men til denne lyse lavede jeg bare en basis smørcreme. Da kagen var kold, gav jeg den hvad der kaldes et "crumb coat" - det er et tyndt lag smørcreme, der holder på krummer og forsegler fyldet i kagen, så det ikke opløser fondanten. Smørcremen kan også bruges til at rette formen lidt af, hvis man fx skal have rundet hjørnerne.


Det var egentlig min plan at tage billeder undervej i fondant-processen, men så snart man har fondant mellem hænderne, så er det ligesom bare lettest at gøre det helt færdig på en gang. Jeg valgte at betrække objektivet for sig, så det rullede jeg ind i rektangel af hvid fondant og skar en cirkel til "glasset". Herefter rullede jeg et stort stykke fondant ud til at dække resten af kagen - advarsel: det er svært at få fondanten til at smuge sig om kagens former, når den er så kantet. Så brugte jeg resten af fondanten til at lave detaljer - knapper osv.


Endnu engang valgte jeg at male frugtfarven på, for at få en dyb, sort farve. Det skal dog siges, at denne metode gør kagen skinnende, indtil farven tørrer - hvilken man også kan se på det endelige billede. Indtil farven tørrer, kan den også smitte af, så det skal man lige være opmærksom på.
Jeg gør det simpelt nok, ved at tage lidt pastafarve ud på et stykke staniol og bruge en ren pensel (der aldrig har været brug til andre formål) til at pensle det på.

For at lave de sidste finishing touches, mixede jeg lidt royal icing og sprøjtede det helt fint på, for at lave detaljerne :) Hvis man vil se, hvordan jeg lavede det lille kagefad, så ligger instruktionerne under "råd og tricks". :)






Ingen kommentarer:

Send en kommentar