lørdag den 9. februar 2013

Mandel kagebunde

Jeg er igang med forberedelserne til en navngivningskage her til næste weekend, og i den forbindelse har jeg bagt mandelbunde og frosset dem ned. Tidsmæssigt kan det være en god ting at bage bundene nogle dage i forvejen og så fryse dem ned, så man ikke skal helt så meget, lige inden kagen skal samles. Det gør på ingen måde kagen ringere, og det giver lidt ekstra overskud til at pynte kagen ;)

Så her kommer min opskrift på mandel lagkagebunde - den oprindelige grundopskrift kommer fra en gammel Amo bagebog, men den I får her, er min personligt tilpassede udgave ;)

Ingredienser:
4 æg
175g sukker
1 tsk. vaniljesukker
30 g mandelmel
100 g flydende margarine
130 g mel
1 tsk. bagepulver
½ tsk. citronsaft

Pisk æg, sukker og vaniljesukker luftigt - jeg pisker indtil massen bliver lettere og lys gul. Tilføj mandelmel og citronsaft og rør derefter margarinen i massen. Pisk bagepulver og mel sammen i en skål, før det sigtes og vendes forsigtigt i dejen. Bag enten som en stor kage eller enkelte bunde i en form foret med bagepapir ved 200 grader - tynde bunde omkring 15 min, og tykke optil ca. 40. Tjek altid om bunden er færdig ved at stikke en tandstik ned i midten - hvis der sidder våd dej på den, så er bunden ikke færdig.


Som det ses her, har jeg skåret den buede top af kagen, for at få helt lige bunde. Men det behøver bestemt ikke gå til spilde - man kan smuldre toppen til krummer i en pose og gemme dem i fryseren til at lave cake pops senere. Eller man kan gøre det, jeg altid gør - spise den som bagesnack ;)

1 kommentar: