lørdag den 2. februar 2013

Lime Curd

Faktisk har jeg altid været mest til de søde sager frem for de sure – men så smagte jeg lemon Curd hos en veninde til vores fælles fødselsdag. Det må jeg sige, det smager godt og det er som om, man bare ikke kan holde op med at spise det ;) Derfor har jeg haft i tankerne selv at lave det på et tidspunkt, og da jeg så stod med nogle limefrugter, som alligevel ikke skulle bruges, tænkte jeg; Lime Curd? Ja, hvorfor egentlig ikke :)
Det skal siges, at denne blanding er lidt mild, så hvis man vil have den MEGET syrlig, så kan man tilsætte mere limesaft (man kan bruges samme opskrift bare med citronsaft).

Ingredienser:
3 æg – sammenpisket
150g sukker
80ml limesaft + 1 tsk. skal
60g smør

I nogle Curd opskrifter varmes æggene op først, i andre smørret, så gad vide om man bare kan smække det hele i gryden på én gang? Jeps, det kan man godt.
Pisk æggene sammen i gryden, tilsæt de andre ingredienser og varm op under omrøring. Brug et termometer til at sikre, blandingen når op på 75 grader (grundet at der her bruges ikke pasteuriserede æg) og rør fortsat rundt, til blandingen tykner. Men pas på den ikke koger, for det ”krøller” æggene og laver små hvide klumper (erfaring ;) ). Lad Curden køle lidt, inden den sættes i køleskabt – den kan holde i op til 10 dage i køleskabet, for det er jo ene friske ingredienser :)
 


Tip: Hvis Curden har fået lidt for hård varme og der er små gryn af kogt æggehvide, så kan man være heldig at redde den, ved at sigte den og derved få klumperne fra.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar