mandag den 22. april 2013

Elegant fødselsdagskage

Her er en fødselsdagskage, jeg lavede for nogle fra studiet til en anden fra studiet :) Det er en oreo-kage (kakaobunde og oreofyld), beklædt med sort fondant og pyntet med blomster og lidt elegant glasur arbejde. Jeg har ikke gjort så meget i piping før, men det vil jeg til, for der er noget charmerende over old-shool glasurarbejde :)


Når jeg har fyldt en kage, så sætter jeg den i fryseren, så fyldet kan bliver lidt mere fast, inden jeg smører den op. Når det er chokolade-agtige kager, så bruger jeg kakaosmørcreme, så det hele passer sammen - hvilket jeg også gjorde ved denne. Igen efter opsmøringen kommer kagen på køl el. frost, så smørcremen kan blive fast og ikke rykke sig for meget, når man lægger fondanden på.


Jeg kan som sagt god lide sort fondant, men det er svært at få en god farve, når fondantmassen fra start er hvid. Derfor har jeg tidligere "malet" sort madfarve på, hvilket ser pænt ud, men er ret upraktisk - det tager mange dage om at tørre helt op og vil derfor let smitte af. Da jeg skulle lave denne kage, fik jeg en ide: Hvad hvis jeg blandede lidt kakaopulver i fondanten, så den fra start var brun? så burde det kræve meget mindre sort farve, at få massen helt mørk. Og rigtig nok, det var nemt og smager også rigtig godt :)

Som pynt lavede jeg lidt pastel lilla og grøn fondant og lavede nogle simple blomster og blade. Derefter arbejde jeg så vidt muligt symmetrisk rundt om kagen med at lave buer. Den blev spist med stor fornøjelse :)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar